Page 43 - Agricultural Mechanization ebook 1_12
P. 43
lebih berterusan, enjin berbilang silinder digunakan contohnya enjin empat, enam dan
lapan silinder. Enjin empat silinder menghasilkan kuasa dua kali pada tiap-tiap pusingan,
iaitu empat kali lebih kerap daripada enjin satu silinder. Ini bermakna enjin empat
silinder lebih berkuasa daripada enjin satu silinder.
Lebih banyak silinder yang terdapat pada sesuatu enjin itu, maka lebih berterusanlah
pengeluaran kuasanya. Bagi enjin yang mempunyai lebih daripada empat silinder, kala
penghasilan kuasa oleh sesuatu silinder itu bertindihan di bahagian akhir lejang itu dengan
bahagian awal lejang kuasa silinder yang lain. Penerangan lebih lanjut mengenai
pertindihan lejang kuasa ini ditunjukkan dalam Rajah 5.4.
Oleh kerana penghasilan kuasa lebih berterusan dengan enjin berbilang silinder, maka kita
dapati saiz nisbi rodatenaga sesebuah enjin semakin kecil dengan bertambahnya jumlah
silinder. Perjalanan enjin juga lebih licin dan kurang bergetar kerana masa yang
memisahkan di antara dua lejang kuasa lebih pendek. Dalam kes enjin empat silinder,
kuasa yang dikeluarkan adalah berturutan tanpa selangan masa, dan jika lebih daripada
empat silinder, berlaku pula pertindihan yang dikatakan di perenggan atas. Ini jauh berbeza
daripada enjin satu silinder. Dengan penghasilan kuasa hanya sekali dalam dua pusingan
(empat lejang), kejutan kuasa, geseran serta perjalanan enjin yang tidak licin mudah
berlaku.
5.1.4 Peristilahan Enjin
Berikut ialah istilah-istilah asas enjin. Rajah 5.5 menunjukkan tempat istilah-istilah
tersebut diguna pakai.
i. Kedudukan Atas Sekali (KAS)
ii. Had paling atas bagi perjalanan omboh. Setelah kepala omboh sampai ke
kedudukan ini omboh akan turun semula.
iii. Kedudukan Bawah Sekali (KBS)
iv. Had paling bawah bagi perjalanan omboh. Setelah kepala omboh sampai ke
kedudukan ini omboh akan naik semula.
v. Gerek atau lubang garispusat silinder.
vi. Lejang ialah jarak di antara KAS dan KBS. Satu perjalanan omboh ke atas atau ke
bawah juga dipanggil lejang.
35 | P a g e